subota, 12. studenoga 2016.

Lech Walesa

Lech Walesa jedan je od najpoznatijih Poljaka u svijetu, simbol borbe protiv komunizma, koji je svojim djelovanjem utjecao na cijelu istočnu Europu. 

Walesa je rođen 1943. u radničkoj obitelji u selu Popowo na sjeveru Poljske. Sa 16 godina završio je školovanje za električara, da bi se 1967. zaposlio u brodogradilištu u Gdansku. 13 godina poslije predvodio je velike radničke prosvjede protiv katastrofalnih uvjeta rada svih radnika u, tad, komunističkoj Poljskoj.
Njegov pokret ubrzo je prerastao u Nacionalni komitet Solidarnost, jedini sindikat koji nije nadzirala komunistička partija, a on postaje predsjednikom. Komunistička ga je vlast zbog toga proganjala te nekoliko puta i zatvarala. U cijeloj Europi postao je simbol prkosne borbe protiv komunističkog režima, pa je 1983. dobio i Nobelovu nagradu za mir.
Solidarnost nije odustajala te je Walesa 1988. vodio novi veliki štrajk u gdanjskom brodogradilištu. Svijet su obilazile fotografije desetaka tisuća radnika koji u komunističkoj zemlji, gdje je javno iskazivanje vjere bilo zabranjeno, prosvjeduju klečeći i moleći se Bogu. Vlast nije imala izbora nego popustiti. 1989. održani su prvi demokratski izbori na kojima je Solidarnost uvjerljivo pobijedila i to je označilo kraj komunizma u Poljskoj. Bila je to snaga koja je imala odlučujuću ulogu u izlasku cijele Istočne Europe iz komunizma.
Walesa je 1990. postao prvi predsjednik nakon 2. svjetskog rata izabran većinskom voljom naroda.
Na svojem proputovanju kroz Poljsku 2000. godine imala sam priliku ne samo upoznati, već i otići na ručak s Lechom Walesom. Meni je bio poprilično simpatičan i vrlo dojmljiv čovjek. U tom trenutku nisam shvaćala koliko je on zapravo značajan, što je možda i bolje jer bi se inače vjerojatno sva ustrtarila i ne bih normalno mogla s njim razgovarati. Tek kad sam došla kući i kad su mi objasnili da sam upoznala jednog velikog čovjeka i Nobelovca, shvatila sam koliko sam zapravo sretna i drago mi je da se danas time mogu pohvaliti. 

Želite li saznati nešto više o njegovoj borbi, OVDJE možete pogledati kratki dokumentarac na engleskom.

Nema komentara:

Objavi komentar